PepsiCo v pátek oznámil smíšené čtvrtletní výsledky, protože severoamerická poptávka po potravinách a nápojích oslabila.

Generální ředitel Ramon Laguarta uvedl, že americké tržby ve čtvrtém čtvrtletí celkově zpomalily.

„Součástí toho je zpomalení v důsledku cenové situace a disponibilního příjmu [spotřebitelů],“ řekl investorům na konferenčním hovoru společnosti.

Dodal, že američtí spotřebitelé také přesouvají své chování od jídla a pití doma k vyzvedávání většího množství občerstvení a Gatorade z večerek. Laguarta ale vyjádřil optimismus ohledně celkového stavu spotřebitele s odkazem na nízkou nezaměstnanost a doufá, že úrokové sazby do léta klesnou a mzdy porostou rychleji než inflace.

Akcie společnosti v pátek uzavřely se ztrátou 3,5 %.

Zde je to, co společnost oznámila ve srovnání s tím, co očekávala Wall Street, na základě průzkumu analytiků společnosti Refinitiv:

  • Zisk na akcii: 1,78 USD upravený oproti očekávaným 1,72 USD
  • Tržby: 27,85 miliard USD oproti očekávaným 28,4 miliardám USD

Pepsi vykázala za čtvrté čtvrtletí čistý zisk 1,3 miliardy dolarů, neboli 94 centů na akcii, oproti 518 milionům dolarů nebo 37 centům na akcii o rok dříve.

Bez započtení položek vydělal potravinářský a nápojový gigant 1,78 dolaru na akcii.

Čisté tržby  klesly o méně než 1 % na 27,85 miliardy USD. Je to první čtvrtletí od roku 2020, kdy čtvrtletní tržby společnosti klesly ve srovnání s obdobím před rokem. Směnné kurzy stáhly čisté tržby dolů o 1,5 %.

Organické příjmy Pepsi, které nezahrnují akvizice a prodeje, vzrostly ve čtvrtletí o 4,5 %, k čemuž přispěly vyšší ceny. Ale tytéž zvýšené ceny poškodily poptávku po jídle a nápojích společnosti. Objem Pepsi, který odstraňuje změny cen a měn, v tomto čtvrtletí opět klesl.

Vedení PepsiCo uvedlo, že vysoké výpůjční náklady a nižší osobní úspory stlačily rozpočty spotřebitelů, zejména v Severní Americe, v připravených poznámkách zveřejněných před konferenčním hovorem společnosti. Také uvedli, že spotřebitelé stále častěji volí menší velikosti balení pro pohodlí a nízkou cenu.

Severoamerická divize Quaker Foods společnosti Pepsi oznámila 8% pokles objemu. Dobrovolné stažení granolových tyčinek a cereálií poškodilo její tržby během čtvrtletí spolu se slabším růstem v celé kategorii.

Frito-Lay North America, která zahrnuje značky jako Cheetos a Doritos, zaznamenala 2% pokles objemu.

Nápojová jednotka Pepsi v Severní Americe zaznamenala ve čtvrtletí pokles o 6 %.

Pro rok 2024 Pepsi nyní očekává, že organické příjmy vzrostou nejméně o 4 % a základní konstantní měnový zisk na akcii stoupne nejméně o 8 %. Společnost dříve předpovídala nárůst organických příjmů na horním konci o 4 % až 6 % a hlavní konstantní měnový růst zisku na akcii ve vysokých jednociferných číslech.

“Spotřebitelé budou pravděpodobně i nadále obezřetní při svých rozpočtech a vybíraví při nákupech,” uvedli vedoucí pracovníci Pepsi v připravených poznámkách.

Pepsi předpovídá slabší první polovinu roku, protože stažení produktů poškodilo její severoamerický obchod Quaker Oats a mezinárodní konflikty poškodily prodeje v některých regionech. Manažeři očekávají, že mezinárodní organický růst tržeb přesáhne růst v Severní Americe za celý rok.