Zvýšená konkurence mezi supermarkety způsobila, že ceny potravin a potravin v Belgii rostly pomaleji než v sousedních zemích. Belgické obchody jsou stále dražší než německé a nizozemské, ale nyní se dostaly pod francouzský průměr.

Menší rozdíly

V období mezi lety 2018 a 2022 rostly průměrné ceny téměř všech kategorií produktů v Belgii méně rychle nebo klesaly rychleji než ve třech sousedních zemích, belgickém úřadu pro hospodářskou soutěž (BCA). Cenové rozdíly se proto zmenšily, ukazuje analýza údajů Euromonitor pro 390 typů výrobků v osmi kategoriích.

Ceny v belgických supermarketech bývají vyšší než v Německu a Nizozemsku, ale nižší než ve Francii. Odlehlými hodnotami jsou mléčné výrobky a alternativy, kde je Belgie nejdražší zemí, a nealkoholické nápoje – kde jsou nejdražší nizozemské supermarkety.

Závěry jsou pozoruhodné, protože v Belgii převládá představa, že zejména francouzské supermarkety jsou levnější. V prvním čtvrtletí roku 2023 utratili belgičtí zákazníci ve francouzských supermarketech 423 milionů eur, což je téměř o 70 % více než o rok dříve. Údaje za rok 2023 jsou však mimo studii BCA.

Různá dynamika

Úřad pro hospodářskou soutěž připisuje cenové trendy zvýšené konkurenci v Belgii: jsou primárně důsledkem nižších hrubých marží u maloobchodníků, nikoli – nebo v menší míře – nižších průměrných prodejních cen u výrobců.

„Na belgický trh vstoupili noví hráči a došlo k posunům v postavení stávajících hráčů,“ řekl agentuře Belga hlavní ekonom BCA Griet Jans. „Na belgickém trhu se objevila jiná dynamika.“

Studie také poukazuje na „přetrvávající rozdíly“ v prodejních cenách výrobců u konkrétních kategorií, jako jsou alkohol a nealkoholické nápoje. Proto teritoriální omezení dodávek – kdy nadnárodní společnosti někdy účtují vyšší ceny v relativně malých zemích, jako je Belgie – zůstávají důležitou otázkou, kterou je třeba udržet v (belgické a evropské) politické agendě, uvádí BCA ve své tiskové zprávě.